تاریخچه اتاق فرار

در کشور ما تفریح نسبتاً جدیدی به نام اتاق فرار یا اسکیپ روم شناخته شده ‌است که می‌توان گفت مفهوم آن موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید. البته این بازی هیجان‌انگیز در برخی از کشورهای آسیای شرقی بیش ‌از یک دهه است که وجود دارد. حال اگر بخواهیم به تاریخچه اتاق فرار پی ببریم، باید بدانیم که بازی اتاق فرار قبل ‌از آن که مورد توجه مردم قرار گیرد، دارای ریشه‌هایی در تاریخ‌های بسیار دور بوده ‌است. در افسانه‌های یونانی آمده ‌است که ساخت دخمه هزارتوی پرپیچ‌ و خم جهت به دام انداختن ارواح شیطانی و مینیوتور (هیولایی با سر گاو و بدن انسان) بوده ‌است.

در مناطق دیگری همچون ایتالیا، انگلیس، روسیه، مصر و درنهایت بین بومیان آمریکایی این راه‌های پر پیچ ‌و خم وجود داشته و هرساله در یونان مراسم جشنی جهت خروج از آن‌ها در بین مردم برگزار می‌شود. یکی از اولین مجموعه‌های اتاق فرار، اسکیپ اسکری نام دارد. گفته ‌شده که تاریخچه اتاق فرار نیز به ‌اندازه‌ی خود این بازی در هاله‌ای از ابهامات و رمز و راز باقی مانده‌ است. به اعتقاد برخی از مورخان، تاریخچه اتاق فرار از علاقه بسیار زیاد بشر به حل کردن معما شروع می‌شود.

نقش پازل در اتاق فرار

در تاریخچه اتاق فرار نمی‌توان نقش اختراع پازل‌ها را نادیده گرفت. اولین پازل‌ها هنگامی ساخته شدند که در سراسر جهان عموم مردم شروع به قایق‌رانی کردند. در سال ۱۷۶۷ فردی نقشه‌بردار و حکاک به نام جان اسپیلز بری، با ساخت تعدادی پازل‌های چوبی مشهور شد. سپس این پازل‌ها به مرور زمان به ابزاری منحصر به ‌فرد جهت سرگرمی و آموزش تبدیل شدند. با توسعه صنعت منبت‌کاری با اره برقی در دهه ۱۹۰۰ پازل‌های چوبی و گران ‌قیمت ساخته شده و به سرعت مورد توجه قرار گرفتند. اسکیپ روم‌ها ژانرها و سناریوهای مختلفی دارند. از محبوب‌ترین ژانرهای آن‌ها می‌توان به ژانرهای جنایی، اتاق فرارهای ترسناک و تاریخی اشاره کرد. ماهیت کلی و اصلی اسکیپ روم‌ها، کار گروهی و حل معما می‌باشد.

شما در طی بازی باید با پیدا کردن سرنخ‌ها و حل کردن پازل‌های موجود تک ‌به ‌تک مراحل بازی را طی کرده و به اتمام برسانید. معماهای موجود در اتاق‌های فرار دارای سبک‌های گوناگونی هستند. این سبک‌ها می‌توانند حل یک معما، کنار هم گذاشتن تعدادی پازل، انجام یک کار مکانیکی و… باشند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ‌ یک از این سبک‌ها به اطلاعات خاصی خارج از بازی نیاز ندارد و در صورت نیاز اطلاعات، قطعا آن را به صورت یک سرنخ در اختیار شما قرار می‌دهند.

اتاق‌های فرار در زندگی واقعی انسان

با وجود این‌ که اخیراً اسکیپ روم از محبوبیت چشمگیری برخوردار شده ‌است، اما درحقیقت بیش ‌از یک دهه است که این بازی وجود دارد. شما می‌توانید با دانستن تاریخچه اتاق فرار، در انجام این بازی بیشتر بدرخشید. به‌ مرور زمان بازی‌های قدیمی که با یک کلیک و اشاره امکان فرار از اتاق وجود داشت، تبدیل به یک ماجراجویی غافلگیرکننده شد. انجام این بازی به صورتی است که افراد باید بر اساس سرنخ‌های فیزیکی بر انجام ماموریت و چالش‌ها غلبه کنند. اسکیپ روم‌ها باعث افزایش تجربه افراد در زندگی واقعی می‌شوند.

این بازی موجب هوشیارتر شدن بازی‌کنان می‌شود، زیرا آن‌ها باید به ‌طور استراتژیک برای رسیدن به هدف خود توسط اجسام موجود تلاش کنند. از دلایل مهم محبوبیت این بازی می‌توان به سرگرمی‌های تجربی آن اشاره کرد. امروزه افراد، بیشتر به تجربه انجام دادن کارها علاقه‌مند هستند و نمی‌خواهند فقط تماشاچی باشند. به‌ همین دلیل اتاق‌های فرار با توجه به تجربه‌های شگفت‌انگیزی که دارند، جزء ژانر سرگرمی قرار گرفته و مردم می‌توانند بازی‌هایی که فقط بر روی صفحه مانیتور دیده بودند را به‌ طور واقعی زندگی کنند.

اتاق فرار در دنیای دیجیتالی

بازی‌های معمایی و پازلی به ‌مرور زمان و به‌ سرعت همه‌گیر شدند. در واقع می‌توان گفت؛ پیشرفت تکنولوژی موجب صعود بازی‌ها نیز شده ‌است. از آن ‌رو که فناوری و تکنولوژی به زندگی روزمره انسان‌ها وارد شد، شروع به بازی در این نوع سبک‌ها نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفت. تاریخچه اتاق فرار در دنیای دیجیتالی با شکل جدیدی از بازی‌های رایانه‌ای در سال 2004 میلادی به بازار عرضه شدند. این بازی‌ها که بازی‌های فرار از اتاق نام داشتند، در ابتدا تحت وب بوده و سپس رفته‌ رفته به دنیای بازی‌های موبایلی اضافه شدند.

این بازی‌ها به صورتی انجام می‌شدند که بازیکنان باید توسط سرنخ‌های موجود به حل کردن معماها می‌پرداختند و در نهایت کلید خروج را پیدا کرده و به مرحله بعد صعود می‌کردند. فضای این بازی‌ها کاملاً ساده و با جذابیت خاصی طراحی شده‌ و همین امر موجب محبوبیت بسیار زیاد آن‌ها در بین مردم شده‌ است.

ساخت اولین اتاق فرار

تاریخچه اتاق فرار به ساخت این بازی برای نخستین بار برمی‌گردد که در این قسمت به جزئیات آن می‌پردازیم. مدیرعامل ۳۵ ساله کمپانی scarp که تاکاو کاتو ژاپنی نام داشت، در سال ۲۰۰۷ به ساخت یک اتاق فرار اقدام کرد. آقای کاتو پس ‌از اجرای ایده خود به‌عنوان Real Escape Game، خود را تحت عنوان بنیان‌گذار این بازی و سرگرمی به تمامی جهان معرفی کرد. سپس در سال ۲۰۱۱ در سنگاپور و استرالیا اتاق فرارهای دیگری ایجاد شدند.

گفته شده حدوداً تا سال ۲۰۱۵ بیش ‌از ۶۰ اتاق فرار در تمامی جهان ساخته شد. یکی از دوستان کاتو که کازویا ایواتا نام داشت، این بازی را در سال ۲۰۱۲ به سان‌ فرانسیسکوی آمریکا برد. قصد او این بود که، اولین اسکیپ روم‌ها در آمریکا توسط این برند تاسیس شوند. معمولاً تمرکز معماها در بازی‌هایی که توسط کشور ژاپن ساخته می‌شوند، بر اساس اصول ریاضی، اصولی منطقی،‌ رنگ‌ها و… می‌باشند.

سخن آخر

امیدواریم پس ‌از پرداختن به تاریخچه اتاق فرار از جزئیات این بازی آگاه شده باشید. بهتر است بدانید که اولین اتاق فرار در کشور ایران در سال 2016 تأسیس شد. در کشور ما نیز همچون کشورهای دیگر این سرگرمی دارای رشد ملایمی بود، اما رفته‌ رفته با رشد صعودی شدیدی مواجه شد. جالب است بدانید که ایده اتاق فرار در ذهن کاتو زمانی شکل گرفت که دوستش در حال بازی آنلاین اتاق فرار بود. او برنامه‌های زنده‌ای در کلاب‌ها برگزار می‌کرد که شرکت‌کنندگان می‌بایست از فضایی که کاتو ایجاد کرده بود خارج می‌شدند. بلیط این برنامه‌های زنده به سرعت زیادی به فروش رفت و به محبوبیت خاصی رسید. همان ‌طور که به آن اشاره شد این ایده به ‌سرعت در مجارستان، سنگاپور، سوئیس، رومانی و دیگر کشورهای دنیا مورد استقبال قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *