چرا ما دوست داریم بترسیم؟

چرا ما دوست داریم بترسیم؟ این سوال مهمیست که یافتن پاسخ آن کمک می کند تا در بخش های مختلف مسیر زندگی مانند تعاملات عاطفی، تجاری، تحصیلی و شغلی به شکل موفق تر عمل کنیم. ترس همزاد آدمی است و کمک می کند، تا فرد در برابر خطرات ایمن بماند و تمامی این بخش توسط سیستم مغز کنترل می شود.

چرا ما دوست داریم بترسیم

 

ترس چیست؟

از لحاظ مفاهیم روانشناختی ترس مانند سایر احساسات عادی مانند: عصبانیت، شادی، غم، اندوه و موارد مختلف دیگر ظاهر می شود. بر اساس همین مطالعات روانشناختی ترس زمانی ظاهر می شود که به عنوان تهدید در شرایط ناشناخته یا کنترل نشده بروز کند.

ترس یک نوع واکنش طبیعی در بدن است که از لحاظ زیستی در واقع عکس العمل افراد در مقابل خطرات مختلف است. در دوره هایی از سن به شکل ‌های دیگری بروز می کند، به عنوان مثال در کودکان ترس در هنگام دیدن افراد غریبه به شدت مشاهده می شود.

ترس از خطرات عینی و قابل مشاهده و برخی از ترس ها در انسان وجود دارد که ناشناخته بوده و ریشه در مشکلات عاطفی دارد.

 

چرا ما دوست داریم بترسیم؟

 

چرا ما دوست داریم بترسیم؟

برای درک بهتر این احساس که چرا ما دوست داریم بترسیم؟ لازم است که ابتدا شناخت کافی در مورد ترس داشته باشیم. در واقع به احساسی می گویند که در مواجهه با خطر یا تهدید، به وجود آمده و منجر به ایجاد رفتارهای خاص مانند: فرار، توقف یا مبارزه می شود.

با این تعریف درکی از لذت ترس یا سرگرمی در آن مشاهده نمی شود، اما کمک می‌ کند تا به شکل بهتری به دلایل علاقه انسان به ترس پی ببریم. در مواقع افزایش ضربان قلب و نفس های سریع، انسان ها تصمیمات سریع تری گرفته و در مواجهه با برخی از خطرات می توانند به شکل بهتری عمل کنند.

در این بخش به چند دلیل مهم که علاقه انسان به ترس را نشان می دهد می پردازیم:

تقویت شبکه ایمنی بدن

در هنگام قرارگیری در موقعیت های ترسناک مانند تماشای فیلم های ترسناک، بازی های خطرناک و مواردی از این قبیل مغز به سرعت وضعیت را ارزیابی می کند و پس از پایان خطر رهایی را به ما اعلام می کند و این حس بسیار خوبی در فرد به وجود می آورد.

احساس لذت

هنگام ترس در بدن آدرنالین از نوع آندروفین و دوپامین آزاد می شود، این تغییر بیوشیمیایی موجب شده، تا پس از پایان موقعیت ترسناک بدن احساس امنیت و تسکین پیدا کند و این موضوع لذت زیادی در فرد به وجود می آورد.

رضایت از خود

احساس به پایان رساندن یک کار سخت و گذشت از موقعیت خطرناک احساس رضایت از خود را ایجاد می کند. به همین دلیل تماشای فیلم های ترسناک به تنهایی حس افتخار را در افراد به وجود می آورد.

ایجاد صمیمیت با دیگران

در لحظه ایجاد ترس این فرضیه علمی اثبات شده که افراد احساس صمیمیت بیشتری در کنار یکدیگر دارند و زمانی که ترس در دو طرف ایجاد می شود، حس نزدیکی بیشتر بین آنها به وجود می آورد.

برطرف کردن حس کنجکاوی

کنجکاوی یکی از مهمترین بخش های ذهن همه افراد است، ترس یکی از ناشناخته ترین حس های غریزی و طبیعی است که کنجکاوی انسان را به احساس ترس وا می دارد و به همین جهت فرد به دنبال پیدا کردن بخش های ترسناک موقعیت های مختلف است.

 

چرا ما دوست داریم بترسیم

 

ویژگی های شخصیتی عاشقان ترس

 

برخی از افراد بیش از حد عاشق ترس هستند؛ به همین جهت با تحلیل شخصیت این افراد در می یابیم که آنها از برخی ویژگی ‌های شخصیتی برخوردارند. با داشتن خلق و خوی کاملا متفاوت می ‌توانند در شرایط ترسناک به شکل بهتری عمل کنند.

اغلب افرادی که به دنبال هیجان و ترس هستند، به این موضوع فکر می ‌کنند که در این مسیر می ‌توانند به چه تکانه یا محرکی اعتماد کنند. اما برخی از افراد دیگر هم بدون همراهی نفر دوم به دنبال تجربه ترس می باشند.

در صورتی که احساس ترس را با افرادی که همدل هستند، تجربه کنید به طور قطع از این تجربه احساس لذت بیشتری می ‌برید. زیرا برخی از افراد به شکل بهتری می توانند تمامی احساسات خود را منتقل نمایند.

از مهمترین ویژگی ‌های شخصیتی عاشقان ترس که در تحقیقات بسیار گسترده به دست آمده، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • این افراد احساس وظیفه شناسی بیشتری در مقابل احساسات دیگران داشته و با همدلی با آنها هیجان و لذت بیشتری را به دست می آورند.
  • در این افراد احساس پذیرش بیشتری نسبت به تجربه های جدید وجود دارد و در موقعیت های مختلف به راحتی می ‌توانند عکس العمل های درست داشته باشند.
  • این افراد حس برونگرایی بیشتری داشته و با سرعت بالا تری با دیگران ارتباط برقرار می کنند.
  • سازگار بودن افراد با محیط و شرایط سخت از ویژگی‌های خاص این افراد محسوب می شود.

 

چرا ما دوست داریم بترسیم؟

 

کلام آخر

در واقع دوست داشتن ترس به این معنا نیست که افراد مشکل شخصیتی دارند، بلکه نشان دهنده احساسات قوی این افراد است. زیرا با دست آوردن تجربه ترس احساس قوی بودن دارند و می توانند سیستم ایمنی خود را نیز تقویت کرده و احساس لذت بیشتری به دست آورند. اغلب افراد برای به دست آوردن تجربیات ترس سعی می کنند تا با انجام بازی های ترسناک یا تماشای فیلم های ترسناک شرایط واقعی را برای خود تداعی کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *